Teman Celoteh

Saturday, February 19, 2011

Ular Sawa Hilang Bisa




Assalamualaikum....hai gang suma...Zack in da houseee...wassup...wassup...!!! cm mila lak rasa...hee~~~ari ni Zack nk celoteh pasal ulaa...la...la....la...hehehe...pasal ular shiottt...ular sawa...sssssssssssss~~~~ok la gang...Zack start crita yee...crita ni pn mak Zack yg crita kt Zack...kira cm kisah dongeng laa...tp dongeng bkn sebarang dongeng...dongeng ade nasihat gitu....ok...kisah nya mcm ni...Pada zaman dahulu ada sekor ular...badan ia besar...panjang plak tu...mcm dalam movie anaconda la senang cita...racun ular sawa ni plak bisa yg kuat sgt...sbb klau ia patuk tapak kaki org...org tu boleh mati...mcm tu la kuatnya bisa ular sawa tu...ular sawa ni plak tggal kt sbuah tasik yg berhampiran dgn sbuah kampung...ia pnjaga tasik tu la kiranya...tasik tu pnuh ngan ikan...mcm-mcm ada...pd satu hari tu...ular sawa pn nk p la cri mkn kt hutan...ia p masuk hutan kt situ...time ular sawa tu p cri mkn kt hutan...dtg la sorang pemuda yg lalu kt tasik tmpat ular sawa jaga tu...si pemuda pn tgk byk ikan dlm tasik tu...dia pn apa lg...tgkap la ikan2 tu suma...blambak di dpat...lpas dpt ikan...si pemuda pn blik la p kmpung dia...ular sawa yg td p cri mkn tu pn kluar dri hutan tp ia bengang sbb tak dpt mknan satu pn...dgn hati yg marah...ular sawa pn lalu kt tepi tasik jagaannya tu...tp ular sawa tu pelik...pasai pa tasik keruh semacam jaa....ia pn p la check it out tasik tu...ia tgk ikan dlm tasik dh berkurangan...ular sawa bertambah marah...ia pn nmpak ada tapak kaki org kt tepi2 tasik tu...dgn hati bengang sbb dh la tak dpt mkanan...tasik kena ceroboh...ular sawa tu pun memagut...tau memagut??? patuk laa...tapak kaki tu...si pemuda yg td smpai kt kampung tu tiba2 rasa kpala dia pning...jantung dia bagai ditikam duri...si pemuda tu pn jatuh lalu mati...sluruh kmpung tu jd gempar...kecoh satu kmpung sbb pmuda tu mati secara tiba2...ular sawa tu pn mendengar kmpug yg kecoh tu...ia mgangkat kpala...tiba2 dtg sekor burung gagak...ular sawa pn tnya kt gagak...pasai pa kecoh semacam kmpung tu??? si gagak pn jawab...org kmpung happy sbb dpt byk ikan dri tasik...ular sawa bengang dgr jawapan dri gagak...sbb racunnya dh tak berbisa lg...dgn rasa bengang tmbah kecewa...ular sawa pn memuntahkan suma racunnya...dn ular sawa pn berlalu dri situ dng hati yg sedih...lpas tu dtg la ular mura yg lalu kt kawasan ular sawa yg muntahkn racun td tu...ular mura pn ambik la sebanyak mgkin racun tu...sbb tu la ular mura smpai skarang ia berbisa...lpas tu dtg la pulak tebuatn,lebah ngan penyengat...depa pn ambik racun tu buh kt buntut depa...kala jengking pn lalu situ nmpak...kala jengking pn tiru aksi depa...ambik racun tu buh kt ekornya...tak lama pastu dtg plak ulat bulu...ulat bulu tu pn nk ambik racun tu tp tak boleh...puas style byk cara nk ambik racun tu...tp tak leh gak...susah2 sgt...ulat bulu tu pn bergolek-golek atas bekas2 racun tu...bekas2 racun tu td pn melekat la kt sluruh badan ulat bulu tu...mcm tu la kisah nya bgaimana ular sawa hilang bisa n binatang lain dpt bisa...jd apa yg Zack nk bg tau kt sini...kita ni klau bgang ngan satu bnda tu jgn la marah smpai tak boleh berfikir...sbb bila kita tak boleh berfikir time tgh bengang...mula la orang lain ambik kesempatan...snang ja kita kena tipu...last2 nti org lain yg dpt untung dri kita...kita jugak yg hilang sesuatu keistimewaan...so Zack harap gang...korang bijak la berfikir sebelum melakukan sesuatu...bak kata org2 tua...jangan marah kn nyamuk kelambu dibakar...ye tak??? korang fikir elok2 n bertindaklah dgn kebijaksanan...ok la gang...Zack tamat kn celoteh ni dgn sikit kata2...'KEKUATAN SEBENAR BUKANLAH DENGAN BERADU TENAGA TAPI KEKUATAN SEBENAR ADALAH KEBIJAKSANAAN'
hee~~~

Friday, February 18, 2011

Tongkat Motor




Salam suma...hye...hye...hye...Zack disini...aghi ni Zack nk kecek klate sket ahhh...haghap ekau pahe laa...eh jd bahasa nogori lakkk....opppsss terlebey sudaaa...ok la gang...Zack bergurau skit td...hee~~~ari ni Zack nk celoteh pasal tongkat motor...mmg nmpak cm bengong je tajuk celoteh ni kn??? tp dgr la dlu...Zack ade sesuatu nk bg tahu korang tntang tongkat motor...secara biasanya kita lihat tongkat motor ni mcm tak de apa2 pn...ye la...layan pn pkai kaki je...tendang bawah klau nk parking motor...tendang naik atas klau motor nk jalan...kdg2 smpai berlumpur...berkarat tongkat motor tu...apa boleh bt...nasib la tongkat motor oiii...mmg la tongkat tu kt kaki...tp korg penah terifikir tak gang??? apa kegunaan tongkat tu...pikiaq sejenak...~~~~~~~~~~~...ok dh pikiaq??? sbenarnya tongkat motor adalah satu part yg paling pnting klau nk dibanding kn dgn part2 lain lain...sbb apa??? sbb tongkat tu la yg mnampung body motor dri jatuh tumbang tertonggeng trbalik...cuba bayangkan kn klau tongkat tu tak dak...tak kn kita nk parking motor sandar kt dinding...takkan kita nk letak je motor tu mcm beskal...buh kt atas lantai...abis la kluar minyak meleleh...dri situ pn kita dh boleh nmpak betapa pnting nya tongkat trsebut pd motor...sedang kn motor superbike yg laju gila tu pn memerlukan tongkat...klau tgk dlm Superbike Grand Prix...diorg tak pkai tongkat...tp pkai alat utk letak pd bahagian tayar belakang motor...besar kn alat tu???dlm track boleh la guna...tp klau kt luar takkan nk usung ke sana ke mari bawak alat besar gedabak tu...jd apa yg Zack nk bg tau kt sini...bkn lah smata2 nk cakap pasal tongkat motor tu...cuma kita boleh jd kn sbg satu contoh dlm diri kita...cuba byg kn diri kita ni sbg sebuah motor...klau yg badan besar tu motor superbike la...hehehe...dn byg kn lah tongkat tu sbg Iman kita...klau hidup kita ni tnpa Iman...tgk la mcm mana motor tu jd...walau selaju mana pn last2 bila minyak abis...kena stop motor n last skali kena tongkat...sbenarnya tanpa Iman dlm hidup kita...kita akan terumbang-ambing apabila smpai satu tahap tu...ye tak???jd kita semua ni gang...perlu la sntiasa mmpunyai Iman utk kita meneruskan hari2 kita yg mndatang...jd pndang lah Iman kita kpd Allah s.w.t sbg satu aspek yg amat pnting utk kita trus berjaya...sbb sehebat mana pn kita ni...kita masih perlukan Iman kpd Allah...InsyaAllah kita akan dpt capai apa yg kita ingin kn...smpai sini je la gang celoteh Zack...dn mcm biasa Zack tamat kn celoteh dgn sdikit kata2 'SEKUAT-KUAT SESEORANG ITU TAK TERANGKAT DIRINYA SENDIRI'
hee~~~

Thursday, February 17, 2011

Violin Lama


















Salam suma...heyyy yoo gang...apo habaq??? mkn lom??? Hari ni Zack nk celoteh pasal violin lama...Zack ada trbaca crita ni tp lupa kt mana...Zack cuba igt2 n cita kt gang suma...kisahnya mcm ni...tetttttt...!!! dh abis...hehhehe...lawak je gang...hee~~~ok gang...Zack start cita...kisah nya di sebuah tmpat yg seakan2 pasar mggu...kira mcm pasar pg la...kt mane Zack pn tak tau...pd suatu pg tu trdapat sebuah gerai lelong yg jual pelbagai brg2 lama...ada tv lama...ada radio ada babun...eh bkn..ada sabun...sabun pn lelong...ada mcm2 laa gang...org ramai pn lalu lalang kt situ...ramai yg tak pedulikn gerai lelong tu...sbb sibuk ngan gerai lain...cuma beberapa kerat je kt gerai lelong tu...si pemilik gerai lelong pn berteriak la duk pggil org beli brg lelong dia...smbil promote2 brg dia...si pnjual pn mmberi la pnerangan ngan brg yg dijual...tiba2 si pnjual trnmpak sebuah violin lama yg dh berhabuk n lusuh...si pnjual pn memulakan lelongan violin trsebut...si pnjual pn mmbuat bidaan harga bermula dri RM100...kmudian sorang demi sorang yg ingin mmbeli violin trsebut membuat bidaan harga...semakin lama harga violin lama trsebut smakin turun...dri RM100 si pelelong brg mnurunkan hrga violin lama itu sehingga RM15...namun tiada siapa ingin mmbeli violin lama itu...si pnjual mula rasa ingin mmbatalkan hasrat mnjualkn nya...tp secara tiba2 dtg sorang lelaki dlm lingkungan umur 30-an...lelaki itu mgambil violin lama trsebut dn mmbuang habuk yg lekat pd violin itu... lalu menggesekkn lagu yg sgt merdu...org ramai yg lalu lalang berhenti utk mndengar gesekkan dri viloin lama itu...setelah beberapa minit menggesek...si lelaki itu pn meletakkan kmbali violin...dn si lelaki pn berlalu dri gerai lelong trsebut...kemudian si pnjual brg lelong itu pn memulakan hasrat utk melelong kmbali violin lama itu...dia memulakan bidaan harga dri RM100 juga...tp kali ini hraga bidaan smakin mningkat...dri RM100...ke RM200...RM300...dn akhirnya violin lama itu dijual pd seorang lelaki kaya dgn hrga RM2000...mahal kn??? byg kn dri hrga yg sgt rendah dn tiasa siapa ingin mmbeli...violin lama trsebut brjaya dijual pd hrga yg sungguh lumayan...jd apa yg Zack nk smpai kn pd gang suma...sbenarnya kita suma ni ada bakat n kelebihan yg tidak kita tonjolkan...mgkin sesetengah dri kita yg merasa diri mereka tak hebat dn tak berguna sbb org sekeliling tak pedulikn kita dn ada juga yg pndang serong...tp gang suma...Zack nk bg tau...korang keluarkn la bakat2 korang yg trpendam tu...tonjolkn dgn cara yg betul dn hebat...InsyaAllah korang suma akan mencapai kejayaan...ok la gang...Zack stop celoteh takat sini...Zack tggal kn sedikit kata2...'KARAT PADA BESI APABILA DIGOSOKKAN LAMA-LAMA AKAN MENJADI BERKILAU'...hee~~~

video

Wednesday, February 16, 2011

Kesempatan Disebalik Waktu




As'kum...hi gang...Zack nk celoteh lg ni...kali ni Zack nk celoteh tentang 'Kesempatan Disebalik Waktu'...Zack ada terbca satu blog ni mmg smart la dia pnya kata2...Zack tak lah sehebat dia...cuma kali ni Zack nk kongsi la serba-sdikit dari apa yg Zack baca...ok gang...apa yg dimaksudkan 'Kesempatan Disebalik Waktu' ni adalah mengenai apa yg kita lakukan seharian...mcm kita kena pndai uruskan waktu...slagi kita hidup ni kita prlu ikut fitrah alam yg Allah ciptakan...mcm ada waktu kita perlu gelak...blajar...beramal soleh...dan sbg nya yg ada dlm hidup kita ye tak??? bkn apa...sbenarnya kita perlu bersyukur dlm kehidupan kita sehari-harian ni...haa...dapet dok???hee~~~mcm ni ni la lebih kurang apa yg Zack bca dlm blog tu...Ambillah wktu utk brfkir...itu adalh smber kkuatan...Ambillah wktu utk brmain...itu adalh rhsia dr msa mda yg abadi...Ambillah wktu utk brdoa...itu adalh smber ktenangan...Ambillah wktu utk bljar...itu adalh smber kbijaksanaan...Ambillah wktu utk mncintai dn dicintai...itu adalah hak istimwa yang diberikan Allah...Ambillah wktu untuk brsahabat...itu adalh jln mnuju kbahagiaan...Ambillah wktu utk trtawa,itu adalah irama yg mggetarkn hati...Ambillah wktu utk mmberi...itu mmbt hdup trasa brerti...Ambillah wktu utk bkerja...itu adalah nilai kjayaan...Ambillah wktu utk bramal...itu adlah kunci mnuju syurga...ok gang suma setakat ni la celoteh Zack kali ni...Zack harap korang suma sukses slalu...smoga apa kita lalui dlm hidup akan lebih bermakna dn kita mghargainya...mcm biasa Zack nk bg sedikit kata2 yg boleh kita suma manfaat kn dlm diri n hidup kita... 'WAKTU ITU AMAT BERHARGA...MANFAATKANLAH WAKTU INSYAALLAH BAHAGIA'...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...